ChatPääsivuKalenteriFAQHakuKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisäänRekisteröidy

Jaa | 

Lipsahsuksia wonderlandiin

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas 
KirjoittajaViesti
ClianthaMiura

Viestien lukumäärä : 180
Ikä : 20

ViestiAihe: Lipsahsuksia wonderlandiin   Ke 25 Maalis 2015, 23:49

Mulla on vähän sellainen ongelma että välissä saatan "lipsahtaa" wonderlandiin.
Se alkaa siitä että kuvittelen vaan miltä se näyttää ilman että varsinaisesti menen sinne, ja sitten mun mielikuvitus lähtee juoksemaan ja mun ajatuksissa tapahtuu kaikkea jännää ja niin pois päin, vaikka koska en varsinaisesti "ole" wondussa mitään siitä ei "oikeasti" tapahdu, vaan on pelkästään mun haaveilua ja en oo aina varma mitä siellä oikeasti tapahtuu ja mikä on vaan tätä random "voisi käydä näin" juttua.

Noin käy myös aina kun kirjoitan tai piirrän sarjakuvaa ja juoni rakentuu siten, mutta wondun kanssa se on ongelma kun aina uppoan niihin ajatuksiin ja ns juoneen mitä mun mieli tuottaa ihan milloin sattuu enkä kiinnitä huomiota siihen mitä teen. Ärsyttää myös tulpia jonkun verran.

Help? :c
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
ClianthaMiura

ViestiAihe: Vs: Lipsahsuksia wonderlandiin   Ke 08 Huhti 2015, 02:33

Tää alkaa karata käsistä. Enää ei oo wondun kans ollu tätä ongelmaa mutta mun mielikuvitus juoksee liikaa ja ihan väärään suuntaan. Mun mieli rakentaa tapahtumia mitä vois käydä esim huomenna jos jotain tämmöstä tapahtuu, tässä tilanteessa voisi käydä näin ja näin jne.

Esimerkiksi äsken: kuvittelin mitä tapahtuu huomenna koulussa kun on alkanut uus kurssi. Viime kurssin opettaja kävelee vastaan ja kysyy miksen oo palauttanut tehtäviä. Sanon etten saanu niitä tehtyä. Opettaja suuttuu kun kerron etten ole saanu mitään aikaseksi ja haukkuu mun saamattomuuttani ja sanoo että amis ois parempi jos munlaiset laskurit pysyis poissa sieltä. Kysyn haluaako se että lähden, se sanoo joo, tää homma ei sovi sulle.

Toinen esimerkki, mitä vois tapahtua kun äiti menettää hermonsa (LUE OMALLA VASTUULLA): äiti kokkaa tosi vihaisena ja huutaa joka asiasta. Menen keittiöön kissa sylissäni yrittäen piristää häntä. Kissa kiipeää äidin olkapäälle - äiti suuttuu ja tarttuu kissaa niskasta ja
painaa sen kasvoja paistinpannuun jonka jälkeen heittää pennun lattialle. Veri lentää kun kissan pää iskeytyy lattiaan ja se kuolee.
Kaadan äidin lattialle, nostan pannun levyltä ja kaadan sen sisällön hänen päälleen ja lyön häntä, huutaen samalla jotain mitä en enää muista. Äiti polvistuu kissan ylle ja itkee sen perään. "Ei se tuu takas vaikka kuinka itket", sanon ja lähden paikalta.

Oikeasti en taaskaan pysty nukkumaan. Sanokaa joku jotain tähän, en jaksa tällaista. Olisiko tulpasta apua? En usko että on, nää kaikki tapahtuu mun päässä niin nopeasti.
En tiiä liittyykö tää ees tulpiin millään lailla mutta silti.

|Misa|   05.12.2015
Näytä käyttäjän tiedot
Dade

Viestien lukumäärä : 98

ViestiAihe: Vs: Lipsahsuksia wonderlandiin   Ke 08 Huhti 2015, 06:17

onko tota tapahtunut kauheesti ennenkin vai onko toi uuskin ilmiö
Näytä käyttäjän tiedot
ClianthaMiura

ViestiAihe: Vs: Lipsahsuksia wonderlandiin   Ke 08 Huhti 2015, 06:54

On ennenki mutta on aina ollu positiivisia asioita ja lähinnä keskusteluja mitä vois tapahtua oikeasti. Tai sitten kun alan miettiin sarjakuvaa tai jotain hahmoja. Ei ikinä mitään inhottavaa.

Toisaalta mie luulen että tuo negatiivisuus heijastuu senhetkisestä mielialasta. Ja voisin tulkita itse tuon opettajajutun huonoksi omatunnoksi tai katumukseksi kun en oo saanu mitään aikaan. Ja äitijutun siihen että se oli tässä aika vasta niin huonolla tuulella että oikeasti huusi joka asiasta, ja että pelkään että se joskus oikeasti tekee jotain.

|Misa|   05.12.2015
Näytä käyttäjän tiedot
Dade

ViestiAihe: Vs: Lipsahsuksia wonderlandiin   Ke 08 Huhti 2015, 07:59

Tämmönen random veikkaus. Onkohan sulla fantasiaan taipuvainen persoonallisuus. En uskalla väittää että sulla olisi sellanen varmasti vähäisten taustatietojen perusteella,  mutta se on yksi mahdollinen vaihtoehto.

Se ei ole kauheen vaarallista mun mielestä. Jos noi fantasiat häiritsee sua kauheesti nii siirrä vaan keskittyminen pois niistä vaikka johonkin tosimaailmassa olevaan asiaan. Joskus ei sit välttämättä edes huomaa että on taas vaipunut omiin ajatus maailmoihin, nii silloin ehkä tulpista voi olla hyötyä huomauttamassa että olet taas pilvissä.

Sano jos tämä auttoi tai ei auttanut, nii katotaa asiaa tarkemmin
Näytä käyttäjän tiedot
ClianthaMiura

ViestiAihe: Vs: Lipsahsuksia wonderlandiin   Ke 08 Huhti 2015, 08:45

Tuo kyllä kieltämättä kuulostaa tutulta... Ja nyt kun sanoit niin monesti kun yritän forcettaa lähden ihan omiin maailmoihin ja kerkeän jo kuvitella vaikka mitä jännää, ja sit tulee joku tulpista sanoon "sä lähdit taas sivuraiteille" kesken kaiken Very Happy oho.

Mulle auttaa kauheasti usein jo se että joku ehdottaa jotain mitä tekisin jonku kanssa, silloinkin kun olisin jo itse ajatellut sen. Koitan nyt kattella mitä tapahtuu ja pyydän tulpia "herättään" aina kun tulee jotain epämiellyttävää mieleen.

|Misa|   05.12.2015
Näytä käyttäjän tiedot
Dade

ViestiAihe: Vs: Lipsahsuksia wonderlandiin   Ke 08 Huhti 2015, 08:52

Mullakin on sama juttu ja tosta on tavallaan myöskin hyötyä esim. agression purkamisessa elävien mielikuvien avulla. Lisäksi tosta on huomattavasti hyötyä tulpan luonnin kannalta.

Kaikki on hyvin niin kauan kun pysyy tarpeeksi läsnä tosimaailmas ettei tapahdu mitään vaarallist ja erottaa toden, eikä kannata välittää negatiivisista fantasioista tai miettiä niitä sitä enempää.
Näytä käyttäjän tiedot
olio
Admin

Viestien lukumäärä : 57

ViestiAihe: Vs: Lipsahsuksia wonderlandiin   Ke 08 Huhti 2015, 09:05

Dadezt kirjoitti:
Tämmönen random veikkaus. Onkohan sulla fantasiaan taipuvainen persoonallisuus. En uskalla väittää että sulla olisi sellanen varmasti vähäisten taustatietojen perusteella,  mutta se on yksi mahdollinen vaihtoehto.

Se ei ole kauheen vaarallista mun mielestä. Jos noi fantasiat häiritsee sua kauheesti nii siirrä vaan keskittyminen pois niistä vaikka johonkin tosimaailmassa olevaan asiaan. Joskus ei sit välttämättä edes huomaa että on taas vaipunut omiin ajatus maailmoihin, nii silloin ehkä tulpista voi olla hyötyä huomauttamassa että olet taas pilvissä.

Sano jos tämä auttoi tai ei auttanut, nii katotaa asiaa tarkemmin

Ehkä pikemminki "Maladaptive Daydreaming" ts. pakonomasta haaveilua? Mitä nyt ainaki nopeesti selailin netistä tota fantasiaan taipuvaa persoonallisuutta niin sellset henkilöt oikeesti sekottaa sen mikä on totta ja mikä fantasiaa. Pakonomaset haaveilijat taas erottaa kyl mikä on fantasiaa ja mikä ei. Korjatkaa toki jos oon väärässä. Very Happy
Näytä käyttäjän tiedot http://tulpa.palstani.com
Dade

ViestiAihe: Vs: Lipsahsuksia wonderlandiin   Ke 08 Huhti 2015, 09:29

"Myös tutkimus osoittaa, että useimmat fantasiaan taipuvaiset henkilöt pystyvät erottamaan todellisuuden mielikuvituksesta yhtä hyvin kuin muutkin"

http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/fantasiaan_taipuvainen_persoonallisuus.html
Näytä käyttäjän tiedot
olio
Admin

ViestiAihe: Vs: Lipsahsuksia wonderlandiin   Ke 08 Huhti 2015, 09:30

Dadezt kirjoitti:
"Myös tutkimus osoittaa, että useimmat fantasiaan taipuvaiset henkilöt pystyvät erottamaan todellisuuden mielikuvituksesta yhtä hyvin kuin muutkin"

http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/fantasiaan_taipuvainen_persoonallisuus.html

Ai hupsista. Very Happy Luin ton kyllä mut sit ku luin noit englanninkielisii tekstejä nii niis annettiin enemmänki olettaa et ei erottais. Mut eikös noi kaks oo sitte aika sama asia?
ClianthaMiura

ViestiAihe: Vs: Lipsahsuksia wonderlandiin   Ke 08 Huhti 2015, 09:40

Tuossa pakokoimaisessa haaveilussa samaistun oikeastaan vaan siihen että sitä on joskus hankala työntää pois mielestä (mikä on oikeastaan vaan sitä etten muista tehdä niin), mutta usein se on aika helppoa. Pikemminkin vaivun noihin haavemaailmoihin vahingossa tai puolivahingossa (kun keksin juonta esim kirjalle saatan huomata ajattelevani itseni päähenkilön kohdalle). Ja se kun siihen liittyy masennus ahdistus ja muu plus mitä siellä nyt luki muita oireita, niin se on enemmänkin häiriö kun taas toinen on luokiteltu persoonallisuudeksi.
Pakonomainen haaveilu oli tuossa rinnastettuna pakko-oireisiin, eli henkilö tuntee pakottavaa tarvetta siihen? Neutral ainaki mun käsitys, saa korjata Very Happy
Näytä käyttäjän tiedot
Dade

ViestiAihe: Vs: Lipsahsuksia wonderlandiin   Ke 08 Huhti 2015, 09:45

olio kirjoitti:
Ai hupsista. Very Happy Luin ton kyllä mut sit ku luin noit englanninkielisii tekstejä nii niis annettiin enemmänki olettaa et ei erottais. Mut eikös noi kaks oo sitte aika sama asia?
On ja ei ole. Toi pakonomainen haaveilu liittyy yleensä mielenterveys ongelmiin mutta toi fantasiaan taipuvainen persoona liittyy nimensä mukaan ihmisen persoonaan
Näytä käyttäjän tiedot
olio
Admin

ViestiAihe: Vs: Lipsahsuksia wonderlandiin   Ke 08 Huhti 2015, 09:56

Dadezt kirjoitti:
olio kirjoitti:
On ja ei ole. Toi pakonomainen haaveilu liittyy yleensä mielenterveys ongelmiin mutta toi fantasiaan taipuvainen persoona liittyy nimensä mukaan ihmisen persoonaan

Ahaa! Tää selkeytti. Very Happy
olio
Admin

ViestiAihe: Vs: Lipsahsuksia wonderlandiin   Ma 24 Loka 2016, 02:05

Satuinpa huvikseni selaamaan vanhoja keskusteluita ja tän bongattua tajusin et mulle on alkanu käymään vähän samallalailla. Very Happy Tosin omat kokemukset on sikäli ihan positiivisia, et usein saatan "tiputtaa" itteni jonneki kaupunkiin tai metsään tms, mis onki sit ihan kiva hengailla (joskus saattaa olla jollaki tapaa myös "vaarallinen" ympäristö, jollonka se ei ookaan täysin aurinkoa ja sateenkaaria, mut tiedostan olevani turvassa koko ajan).

Se on tavallaan vähän ku yhtäkkiä kokiski jonku kehosta irtautumisen. Tai siis tää maailma saattaa "kadota" ja vaan teleporttaa sinne toiseen maailmaan, johon sit kaikki aistit sit alkaaki keskittymään. Et unohtaa kehon ja onki yhtäkkiä vähän ku unessa. Sit siitä ittensä hereille ravisteleminen saattaa olla hivenen "raskasta". Varsinki jos oon tosi väsyny nii tekis mieli vaan siel wondussa käpertyä ja alkaa nukkumaan ihan sama mis fyysinen keho sillä hetkellä on. Eh. Laughing

Myös mun tulpat saattaa tehä sitä et ne "tempasee" mut mukaansa ku menee wonduun, jos niil on vaik jotain kahdenkeskeistä asiaa tms. Sit ku on jossain "toisessa ulottuvuudessa" niin muut tulpat ei pysty kuulemaan mitään (paitsi jos lipsahdanki takas todellisuuteen ja sankonki ikään ku ääneen mitä mun piti sanoa)

En ite pidä tota huonona ominaisuutena. Se on mulle ihan mielenkiintosta, et tipautan itteni paikkoihin joihin et ois välde keksiny muuten mennä. Sit niiden paikkojen tutkiminen on paljon mielenkiintosempaaki, ku ne ei oo tietosesti luotu.

Vieläks sulle CM käy tota? Onks se menny pahemmaks/rauhottunu?

ClianthaMiura

ViestiAihe: Vs: Lipsahsuksia wonderlandiin   Ma 24 Loka 2016, 23:51

Ei enää tulpien ja wondun kanssa samalla lailla että lipsahtelen sinne kesken päivän, nykyään olen siellä jonkintasoisesti lähes 24/7, melkein koko ajan muistissa mielenpäällä jossain wondu ja tulpat Very Happy

Vielä on kuitenki tota liikaa mielikuvituksenjuoksua, eräskin päivä tässä kun ajoin jonkun ohi niin aivot halus näyttää mulle mielessä et se ois jostain tarttunu kiinni auton perään ja raahautuis siinä asvalttia myöten perässä ja siitä mielikuvasta oli hankala päästä irti... Et joo kyllä käy : D Vois ehkä sanoa että on jonku verran rauhottunu.

|Misa|   05.12.2015
Näytä käyttäjän tiedot
olio
Admin

ViestiAihe: Vs: Lipsahsuksia wonderlandiin   Ke 26 Loka 2016, 18:05

Hmm, no hyvä et on ees rauhottunu.. Smile

Sponsored content

ViestiAihe: Vs: Lipsahsuksia wonderlandiin   

Lipsahsuksia wonderlandiin