ChatPääsivuKalenteriFAQHakuKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisäänRekisteröidy

Jaa | 

Tulpan avulla eroon psyykkisistä vaivoista

Siirry alas 
KirjoittajaViesti
ClianthaMiura

Viestien lukumäärä : 181
Ikä : 20

ViestiAihe: Tulpan avulla eroon psyykkisistä vaivoista   Pe 26 Joulu 2014, 15:22

Eli mietin tässä että voisiko tulpa auttaa esim psykosomaattisista oireista? Erään psykologiaa opiskelevan kaverini mukaan kärsin juurikin tällaisista. Oman käsitykseni mukaan se siis tarkoittaa että jokin tunnetila (?) Ei tunnu päässä mutta keho reagoi siihen.
Mulla tämmöistä ilmenee kouluruokailuun mennessä ja luultavasti muissakin paikoissa jotka ovat täynnä ihmisiä. Päässä ei tunnu mitään tavallisesta poikkeavaa, mutta koko kehoni alkaa vapista ja tuntuu että laatta lentää, ja sitten on pakko istua alas ja nostaa jalkoja korkeammalle että olo paranee. Todella ärsyttävä vaiva päivänselvistä syistä, mutta myös siksi että tiedän sen ärsyttävän kavereitani. :/

Onko tulpasta apua tällaisessa? Entisten tulpien läsnäollessa ei ollut mitään vastaavia ongelmia, joten en osaa sanoa :c voihan olla että niitä ei ollut juuri tulpien takia, mutta en tiedä.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Dade

Viestien lukumäärä : 98

ViestiAihe: Vs: Tulpan avulla eroon psyykkisistä vaivoista   Pe 26 Joulu 2014, 17:05

ClianthaMiura kirjoitti:
Eli mietin tässä että voisiko tulpa auttaa esim psykosomaattisista oireista? Erään psykologiaa opiskelevan kaverini mukaan kärsin juurikin tällaisista. Oman käsitykseni mukaan se siis tarkoittaa että jokin tunnetila (?) Ei tunnu päässä mutta keho reagoi siihen.
Mulla tämmöistä ilmenee kouluruokailuun mennessä ja luultavasti muissakin paikoissa jotka ovat täynnä ihmisiä. Päässä ei tunnu mitään tavallisesta poikkeavaa, mutta koko kehoni alkaa vapista ja tuntuu että laatta lentää, ja sitten on pakko istua alas ja nostaa jalkoja korkeammalle että olo paranee. Todella ärsyttävä vaiva päivänselvistä syistä, mutta myös siksi että tiedän sen ärsyttävän kavereitani. :/

Onko tulpasta apua tällaisessa? Entisten tulpien läsnäollessa ei ollut mitään vastaavia ongelmia, joten en osaa sanoa :c voihan olla että niitä ei ollut juuri tulpien takia, mutta en tiedä.

Spykisomaattiset oireet on mulle aika tuntemattomia juttuja, mutta luulisin että kyllä tulpa pystyy lievittämään niitä oireita. Mikäli nyt olen ymmärtänyt, niin tressi on aika yleinen tekijä mikä vaikuttaa erillaisten mielenterveys ongelmien syntyyn (tais olla myös tossa psykosomaattisissa oireissa) ja tulpat lievittää sitä tressiä tai ehkä ei. Se riippuu ihan tulpasta ja sen olemuksesta.

Mutta siis, uskoisisin että tulpista on hyötyä joidenkin mielenterveys ongelmien hoidossa/ehkäisyssä, mutta kaikki tulpat ei siihen välttämättä pysty. Se että kuinka paljon tulpa auttaa mielenterveys ongelmien itsehoidossa, riippuu ihan tulpasta ja siitä mielenterveys ongelmasta. Näistä vähän pahempien mielen terveys ongelmien hoidossa (skitsofrenia, jne.) hoidossa tulpasta tuskin on hyötyä (ehkä päinvastoin).

lyhyesti siis iso osa mielenterveys ongelmista tulee sosiaalisista ongelmista, tressistä jne ja tulpa pystyy hyvin korjaamaan noi ongelmat.

Tekstissäni saattaa olla jotain virheellistä tietoa (koska väsymys), korjailkaa ja täydentäkää niitä jos löydätte jotain Smile.
Näytä käyttäjän tiedot
monttula

Viestien lukumäärä : 56
Ikä : 17

ViestiAihe: Vs: Tulpan avulla eroon psyykkisistä vaivoista   La 27 Joulu 2014, 12:02

ClianthaMiura kirjoitti:

siis mulla on ollut tota että laatta lentää ja sitä samaa esim meijän koulussa on aamun avauksia ja siel on 400 ihmistä niin meinaan laatta ja pyörtyy kerran mun oli pakko lähtee vessaa istuu Very Happy mä oon aina vaan luullu että se on siitä ku ei oo syöny aamu palaa
Näytä käyttäjän tiedot http://www.tulpakalenteri.tk/
pelottelija

Viestien lukumäärä : 3
Ikä : 19

ViestiAihe: Vs: Tulpan avulla eroon psyykkisistä vaivoista   To 22 Tammi 2015, 20:37

Miten tulpan luominen vaikuttaa muhun, kun mulle on diagnosoitu paniikkihäiriö ja lievä masennus? Haluaisin kovasti luoda, mutta pelkään että se pahentaa tota ahdistuneisuutta... Sen takia en ole päässyt suunnitteluvaihetta pidemmälle. En ehkä uskalla nähdä Jeffiä (suunnittelemaani tulpaa), koska ajattelen, että jos se pahentaa tilaani, en saa sitä enää pois mielestä jne. : /
Näytä käyttäjän tiedot http://www.valkoperhonen.suntuubi.com
Dade

Viestien lukumäärä : 98

ViestiAihe: Vs: Tulpan avulla eroon psyykkisistä vaivoista   To 22 Tammi 2015, 20:57

pelottelija kirjoitti:
Miten tulpan luominen vaikuttaa muhun, kun mulle on diagnosoitu paniikkihäiriö ja lievä masennus? Haluaisin kovasti luoda, mutta pelkään että se pahentaa tota ahdistuneisuutta... Sen takia en ole päässyt suunnitteluvaihetta pidemmälle. En ehkä uskalla nähdä Jeffiä (suunnittelemaani tulpaa), koska ajattelen, että jos se pahentaa tilaani, en saa sitä enää pois mielestä jne. : /

Toi on kyl hankalaa. Sun ahdistuneisuus voi pahentuu tulpan myötä, mutta se voi myös ehkä helpottuu. Se varmaankin riippuu miten sä koet tulpasi (jos teet sellaisen). Jos sä koet tulpan täysin ulkopuoliseksi niin silloin on riski että ahdistuneisuus voi pahentua, mutta jos taas tulpa on sulle tuttu ja turvallinen olento ja sä pystyt luottamaan häneen, niin hänen läsnä olonsa voi taas rauhoittaa sinua vähän.

Eli yritä vain luottaa tulpaasi mahdollisimman paljon ja tee tulpallesi sellaset luonteenpiirteet mitkä ei ahdistaisi sinua ja että sun olisi mahdollisimman helppo luottaa häneen.

Sä voit kokeilla esim. 2 viikkoa elämää tulpasi kanssa ja jos se ei miellytä tai tulpan läsnä olo ahdistaa jne., niin sä voit tuhota sen helposti, vielä kun voit (alussa oleva tulpa on älyttömän helppo tuhota).

Näytä käyttäjän tiedot
pelottelija

Viestien lukumäärä : 3

ViestiAihe: Vs: Tulpan avulla eroon psyykkisistä vaivoista   To 22 Tammi 2015, 21:22

Kiitos. Suunnittelemani tulpa on mulle tavallaan jo tärkeä. Se on ollut yksi hahmoistani jo vuoden ja paras niistä. Ehkä mä pystyn sitten luomaan sen. Smile
Näytä käyttäjän tiedot http://www.valkoperhonen.suntuubi.com
Cookie Dash
Pervo

Viestien lukumäärä : 22

ViestiAihe: Vs: Tulpan avulla eroon psyykkisistä vaivoista   La 18 Huhti 2015, 16:18

Mä en ole kovin tietoinen siitä, mihin kaikkeen tulpa voi kyetä. Omalla kohdallani ainakin Irina on auttanut merkittävästi uniongelmien kohdalla.
Näytä käyttäjän tiedot
Varpus

Viestien lukumäärä : 77
Ikä : 20

ViestiAihe: Vs: Tulpan avulla eroon psyykkisistä vaivoista   Su 19 Huhti 2015, 19:27

Mä oon aika huono neuvomaan ihmisiä tällaisissa asioissa, mutta voisin tuoda esille hieman omia kokemuksiani.
Itse en ole koskaan kokenut (tai ainakaan huomannut kokevani) psykosomaattisia oireita, paniikkikohtauksia, tai mitään muutakaan vastaavaa. Mutta luulen ainakin, että eräs taannoinen tapahtuma voisi jollain tasolla sivuta kumpaakin: Olin viime kesänä Espanjassa ja olin eräänä iltana noin 10 aikaan viemässä pikkuveljeä vuokrataloomme nukkumaan. Siinä rattaita työnnellessä huomasin erään miesjoukkion tuijottavan mua päin varsin epäilyttävästi ja mitäpä muutakaan siitä seuras, kun että aloin heti kuvittelemaan kamaluuksia ja panikoimaan. Aloin hengittää nopeammin, vapista ja hikoilla. Olin ihan varma, että ne seuras mua, koska kuulin askelia ihan läheltä takaapäin. Pelkäsin niin paljon, että olisin voinu vaikka itkeä. Mut sillon mun jokainen tulpa tuntu todella selkeästi mun lähellä ja niistä jokainen sanoi mulle jotain rauhottavaa. Melkein tunsin, miten syke laski ja hengitys tasaantui ja aloin rauhottumaan pikkuhiljaa. Loppujen lopuks ne viitisen miestä käänty aika nopeesti yhelle terassille juomaan, joten pelkokin oli tosin aiheeton:D Mutta itse sanosin, että tulpan vaikutus psyykkisiin tapahtumiin ja prosesseihin on jokaisen kohdalla yksilöllinen. Joillakin tulpat voi olla huikeana tukena mielen myllerryksissä (kuten minulla) ja joillakin tulpista ei ole moisiin juurikaan avuksi.
Näytä käyttäjän tiedot
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: Tulpan avulla eroon psyykkisistä vaivoista   

Tulpan avulla eroon psyykkisistä vaivoista
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Tulpayhteisö :: Tulpayhteisö :: Kysymykset ja ongelmat-
Siirry: