ChatPääsivuKalenteriFAQHakuKäyttäjälistaKäyttäjäryhmätKirjaudu sisäänRekisteröidy

Jaa | 

Mitä tietoisuus on?

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas 
KirjoittajaViesti
Quaeritur

Viestien lukumäärä : 2

ViestiAihe: Mitä tietoisuus on?   Ke 05 Marras 2014, 16:00

Mua alkoi äsken mietityttämään yks asia liittyen tulpiin. Mä en nytten haluis sekoittaa kaikkien päitänne mun monimutkaisella ajatusten juoksulla, joten ajattelin että mä etenen aiheeseeni "hitaasti", jotta kaikki pysyisi kärryillä.

Mun vaatimaton kysymykseni olisi: mitä tietoisuus on???

Ehkä nokkelimmat tulpailiat/tulpat tai tulpattomat kekkasi että tässä aiheessa on kyse siis tulpan tietoisuudesta.

Toivottavasti saadaan keskustelu käyntiin Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
jokutyyppi19

Viestien lukumäärä : 23

ViestiAihe: Vs: Mitä tietoisuus on?   Ke 05 Marras 2014, 17:59

Teoria 1. Tietoisuus tulee kyvystä reagoida asioihin. Näin kaikilla eläimillä on tietoisuus. Jopa elektronisilla laitteilla on tietoisuus, joskin hyvin alkeellinen. Maailmankaikkeudella sen sijaan on hyvinkin kehittynyt tietoisuus.
Vaikutus tulpiin: Heillä on tietoisuus. Smile
Teoria pöllitty osoitteesta: http://kupuramiekka.blogspot.fi/

Teoria 2. Tietoisuus liittyy jotenkin sähköön. Ihmisen hermostohan toimii sähköllä. Jotkut uskovat, että koneet voivat saavuttaa tietoisuuden, mutta täysin mekaanisesta systeemistä ei tällaista uskota. Intuitiostahan se vain johtuu, joten en ihan usko tähän teoriaan, mutta...
Vaikutus tulpiin: Tulpat saattavat olla tietoisia, tai sitten eivät.

Teoria 3. "Yliluonnollinen" sielu.
Tällöin kaikki riippuu ihan siitä, minkälainen se sielu oikeastaan on. Tätä teoriaa ei oikein voi osoittaa oikeaksi tai vääräksi...
Näytä käyttäjän tiedot
Quaeritur

Viestien lukumäärä : 2

ViestiAihe: Vs: Mitä tietoisuus on?   Pe 07 Marras 2014, 09:28

Tietoisuus tarkoittaa joko yksilön kullakin hetkellä kokemien aistimusten, elämysten, tunteiden, muistikuvien ja ajatusten kokonaisuutta tai yksilön tietoisuutta itsestään ja ympäristöstään.

Tietoisuuteen kuuluu sellaisia ominaisuuksia kuin subjektiivisuus, itsetajunta, aistivuus, äly sekä kyky hahmottaa itsen ja ympäristön välisiä suhteita. Tietoisuus edellyttää muun muassa havannoitsijan kykyä tunnistaa olioita. Vain oppiminen saa aikaan erottelukyvyn (minä-ne).

Toi pieni tekstin pätkä on kopioitu suoraa wikipediasta (joo, tiiän että wikipedia ei ole maailman paras tiedon lähde, mutta musta toi tietoisuus oli selitetty mun mielestä hyvin)

Eli siis että jokin olento olisi tietoinen, hän pitäisi täyttää noi yllä olevat "kriteerit". Täyttääkö tulpien tietoisuus noi "kriteerit???. Kyllä, mutta silti ei. Tulpan tietoisuus kyllä täyttää noi "kriteerit", mutta siihen tarvitaan hostin tietoisuutta että ne "kriteerit" täyttyisivät (esim. hostin äly vaikuttaa tulpansa älykkyyteen (toi teoria on Dadeztsin, löytyy teidän vanhalta foorumilta)). Eli siis tulpan tietoisuus on aika riippuvainen hostinsa tietoisuudesta (eli tulpan tietoisuus ei ole itsenäinen). Mitä siis toi tarkoittaa. No sitä että tulpan tietoisuus voi olla/on vain hostin keksimä ja luoma illuusio.

Mun teoria on, että tulpan on vain "ohjelma", jotka on ohjelmoitu toimimaan tietyllä tavalla, tietyissä tilanteissa.

Jos asiat ei ole näin mielestänne, niin voitteko perustella, että miksi ei näin Smile, se auttaisi selvittämään paremmin, mitä tulpat oikeesti on.
Näytä käyttäjän tiedot
olio
Admin

Viestien lukumäärä : 57

ViestiAihe: Vs: Mitä tietoisuus on?   Pe 07 Marras 2014, 11:37

Periaatteessa se että tulpa on tasan yhtä viisas ku hostiki johtuu siitä, et tulpa ei voi ite mennä tutkimaan maailmaa ilman fyysistä kehoa. Tulpan on siis mahdotonta tietää mitään mitä sen host ei tiedä. Se voi pohtia asioita (ihan niinku hostiki), mut se ei voi ite mennä perehtymään asiaan lukemalla wikipediaa tms, vaan hostin täytyy mennä se tekemään. Se ei kuitenkaan tarkota sitä etteikö tulpa vois osata käyttää sitä tietoa mikä hostilla on viisaammin ku host ite.

Lisäks myös me ollaan ikään ku vaan ohjelmia, jotka toimii tietyissä tilanteissa meijän aikasempien kokemuksien ja opittujen käytösmallien mukaan. Tietysti me pystytään niitä muuttamaan, mut niin pystyy tulpaki. Eli ei voi välttämättä sanoa, etteikö tulpa olis itsenäinen tietoisuus (tai myöskään ettäkö se olis). Tietty siltä puuttuu fyysinen keho eikä kukaan voi todistaa että se olis oikeesti olemassa. Kuitenki voi olla ihan mahdollistakin, että saman kehon sisällä voi olla useampi itsenäinen tietoisuus, joista kaikki on ihan yhtä riippuvaisia siitä hostin kehosta. Periaatteessa hostin ja tulpan ero olis sillon vaan se, että nää muut tietoisuudet olis syntyny semmosen kehon sisälle, jota hallitsee jo joku toinen tietoisuus.

Viimeinen muokkaaja, olio pvm Pe 01 Heinä 2016, 19:21, muokattu 1 kertaa
Näytä käyttäjän tiedot http://tulpa.palstani.com
jokutyyppi19

Viestien lukumäärä : 23

ViestiAihe: Vs: Mitä tietoisuus on?   Pe 07 Marras 2014, 14:22

On myös mahdollista, että tulpa ei ole riippuvainen hostin tietoisuudesta vaan hostin ja tulpan yhteisistä aivoista. Tai sitten tulpa on tosiaan vain harhaa. Mutta toisaalta, mistä tiedät, että edes muilla ihmisillä on tietoisuus (vrt. filosofinen zombi)?
Näytä käyttäjän tiedot
ClianthaMiura

Viestien lukumäärä : 180
Ikä : 20

ViestiAihe: Vs: Mitä tietoisuus on?   Su 14 Joulu 2014, 21:36

Voisikohan tästä aiheesta tehdä sellaisen "kysymyksiä tulpista jotka eivät tarvitse omaa aihetta" jutun, kun nimikin on nuin soppeli Very Happy (EDIT: mitäköhän olin lukenu tosta otsikosta :'DDD)

Kysyn nyt tässä samassa kun en keksi aiheelle otsikkoa (eheh) ja en kehtaa tehdä itse semmoista sekalaiset kysymykset aihetta >.<

Eli siis, kysymykseni olisi, että jos minulla olisi täysin imposetettu tulpa, voisinko pyytää sitä poseeraamaan vaikkapa maalaukseen niin, että katsoisin siitä mallia ja maalaisin sen? Vai onko täysin imposetettu tulpa niin vakaa että se pysyy asennossa ja samannäköisenä joka kerta kun vilkaisen sitä? Tuntuu hankalalta kuvitella että se voisi olla näin, mutta jos sen kerta pystyy näkemään kuin jonkun oikean ihmisen, niin onko mahdollista? ._.
Olisi varmaan oudon näköistä kun yks vilkuilee kankaan taakse ja maalaa mallista jotain mitä ei ees näy Very Happy

|Misa|   05.12.2015

Viimeinen muokkaaja, ClianthaMiura pvm Su 05 Helmi 2017, 22:26, muokattu 1 kertaa
Näytä käyttäjän tiedot
Dade

Viestien lukumäärä : 98

ViestiAihe: Vs: Mitä tietoisuus on?   Pe 19 Joulu 2014, 16:54

ClianthaMiura kirjoitti:
Eli siis, kysymykseni olisi, että jos minulla olisi täysin imposetettu tulpa, voisinko pyytää sitä poseeraamaan vaikkapa maalaukseen niin, että katsoisin siitä mallia ja maalaisin sen?
Totta kai voi, sä voit myös pyytää tulpaaai poseeraamaan vaikka mielesi sisäl, eli tulpasi ei välttämättä tarvii olla täällä "tosi maailmassa", eikä siis myöskään täysin imposentattu. Käytännös sä voit käyttää tulpaa mallina jo kun näät sen "mielensilmil".

ClianthaMiura kirjoitti:
Vai onko täysin imposetettu tulpa niin vakaa että se pysyy asennossa ja samannäköisenä joka kerta kun vilkaisen sitä? Tuntuu hankalalta kuvitella että se voisi olla näin, mutta jos sen kerta pystyy näkemään kuin jonkun oikean ihmisen, niin onko mahdollista? ._.
Riippuu tulpasta. Mikäli tulpa on tehty mahdollisimman realistiseksi silleensä että hän "huojuu" samalla tavalla kuin tavallinen ihminen, niin silloin tulpa tuskin pysyy täysin samassa asennossa kokoajan.

ClianthaMiura kirjoitti:
Olisi varmaan oudon näköistä kun yks vilkuilee kankaan taakse ja maalaa mallista jotain mitä ei ees näy Very Happy
tulpan taakse voi laittaa vaikka kukka maljakon ja vedota siihen että sä maalaat kuvaa siitä maljakosta Very Happy.

Sori myöhäisestä vastauksesta, luulin että joku muu vastaisisi tähän Smile
Näytä käyttäjän tiedot
ClianthaMiura

Viestien lukumäärä : 180
Ikä : 20

ViestiAihe: Vs: Mitä tietoisuus on?   Ti 23 Joulu 2014, 00:48

Dadezt kirjoitti:
ClianthaMiura kirjoitti:
tulpan taakse voi laittaa vaikka kukka maljakon ja vedota siihen että sä maalaat kuvaa siitä maljakosta Very Happy.

Sori myöhäisestä vastauksesta, luulin että joku muu vastaisisi tähän Smile

Juu eipä mitään Very Happy
Sitten taas jos joku kattoo sitä maalausta silleen: "Mut eihän toi oo maljakko??? o.O" xD
Näytä käyttäjän tiedot
Dade

ViestiAihe: Vs: Mitä tietoisuus on?   Ti 23 Joulu 2014, 13:30

ClianthaMiura kirjoitti:
Juu eipä mitään Very Happy
Sitten taas jos joku kattoo sitä maalausta silleen: "Mut eihän toi oo maljakko??? o.O" xD
Mutta sähän voit vedota ett se on sun "taiteellinen näkemys" maljakosta Very Happy. Se selitys ei taida mennä kyl ihan läpi, mutta ainahan voi yrittää Very Happy.
Näytä käyttäjän tiedot
alemies

Viestien lukumäärä : 10

ViestiAihe: Vs: Mitä tietoisuus on?   Ke 09 Syys 2015, 19:31

Miten ootte onnistunut saamaan "ennakoimattoman tietoisuuden"sille? Tietoisuuden luomisessa vähän ongelmia kun tiedän aina mitä se sanoo. Wondissa oon miettiny tapahtumia ennen kun kuulin ees tulpasta joten kolmanessa persoonassa ei ongelmia. Eräänlaiset tietoisuudet siellä onkin mutta tiedän aina kaiken ennakolta.
Näytä käyttäjän tiedot
Dade

ViestiAihe: Vs: Mitä tietoisuus on?   Ke 09 Syys 2015, 21:14

alemies kirjoitti:
Miten ootte onnistunut saamaan "ennakoimattoman tietoisuuden"sille? Tietoisuuden luomisessa vähän ongelmia kun tiedän aina mitä se sanoo. Wondissa oon miettiny tapahtumia ennen kun kuulin ees tulpasta joten kolmanessa persoonassa ei ongelmia. Eräänlaiset tietoisuudet siellä onkin mutta tiedän aina kaiken ennakolta.

Kokeile "Suprise me"-leikkiä. Se on ihan hyvä harjoitus/leikki, jolla voi yrittää saada tulpansa hieman ennakoimattomaksi. Nyt ei tuu äkkiseltään muita harjoituksia mieleen.
Näytä käyttäjän tiedot
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: Mitä tietoisuus on?   

Mitä tietoisuus on?
Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Tulpayhteisö :: Tulpayhteisö :: Kysymykset ja ongelmat-
Siirry: